Iedereen die iets met de school te maken heeft kan een klacht indienen. Het indienen van een formele klacht kan altijd rechtstreeks bij de klachtencommissie. Voorkomen is echter beter dan genezen. Het is daarom belangrijk dat binnen de school goed wordt omgegaan met klachten, waarbij zoveel mogelijk wordt voorkomen dat onvrede uitmondt in een formele klacht bij de klachtencommissie. Deze commissie zal ook altijd informeren wat er op schoolniveau aan gedaan is en zonodig terugverwijzen naar de school.
Binnen de school geldt de volgende procedure, waarbij de ontvanger altijd aan de directeur meldt dat er een klacht is ontvangen.
Wanneer de bovenstaande procedure niet tot een oplossing leidt, kan de klager contact opnemen met de contactpersoon van de school. Hij/zij gaat na waar de klacht over gaat en met wie deze reeds besproken is. De contactpersoon zal opnieuw pogingen doen de klacht op te lossen. Wanneer dit niet lukt, verwijst de contactpersoon de klager door naar de vertrouwenspersonen van de Aloysius Stichting, waarmee de formele klachtenprocedure in werking treedt.