Deze website maakt gebruik van cookies. Om uw bezoek goed en veilig te kunnen laten verlopen, content te kunnen tonen, functies voor social media te bieden en onze website nog gebruiksvriendelijker te maken, worden er cookies geplaatst als u op "Akkoord" klikt. U kunt ervoor kiezen om uw voorkeuren aan te passen door op "Zelf instellen" te klikken. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie over de geplaatste cookies.
Akkoord Zelf instellenEen cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen door de browser van de computer, tablet of smartphone.
Deze cookies zijn nodig om de website goed te kunnen laten functioneren.
Functionele cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze kunnen dan ook niet uit gezet worden.
Analytische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
De Leidse Buitenschool is een school voor leerlingen van 4 tot 14 jaar met psychiatrische, gedragsmatige en/of sociaal-emotionele problematiek.
Sommige leerlingen hebben een classificatie (diagnose), zoals bijvoorbeeld ASS, ADHD, ODD of hechtingsstoornis. Andere leerlingen hebben (nog) geen classificatie. Alle leerlingen hebben in ieder geval onderwijsbehoeften waarin onze school kan voorzien, namelijk onderwijs in kleine(re) groepen, veel structuur, voorspelbaarheid/duidelijkheid en veel visuele ondersteuning.
Onze school heeft als doel om leerlingen, door het bieden van een passende onderwijssetting, te laten komen tot een optimale sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. De basis voor onze school wordt gevormd door het pedagogisch beleid. Leerlingen kunnen zich alleen optimaal ontwikkelen als zij zich veilig en geaccepteerd voelen en met plezier naar school gaan.
De leerlingen op onze school dienen te beschikken over een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) speciaal onderwijs laag.
Ons team
De bibliotheek bij ons op school....
Sinds 2018 heeft De Leidse Buitenschool De Bibliotheek op school. Met dit project slaan school (onderwijs), bibliotheek en gemeente de handen ineen en is er dagelijks aandacht voor leesplezier en mediawijsheid op school én thuis.
Hiermee worden leerlingen gestimuleerd om meer te lezen. Ook leren ze om beter en verstandiger om te gaan met internet, sociale media en games.
De school wordt door de bibliotheek geholpen om deze doelen te bereiken. Dat wordt gedaan met deskundige leesconsulenten, met inspirerende boeken en met een goede digitale lees- en leeromgeving.
Leesconsulent voor De Leidse Buitenschool vanuit de bibliotheek is
Sandra van Rijn.
Vanuit school zijn Cisca Teske en Sandra van Rijn nauw betrokken bij dit project.
Voor vragen kunt u hen mailen:
svanrijn@bibliotheekkatwijk.nl of sandra.vanrijn@aloysiusstichting.nl
cisca.teske@aloysiusstichting.nl
Leerlingen hebben de mogelijkheid om wekelijks twee nieuwe boeken te halen (een leesboek en een informatieboek), dankzij enthousiaste biebouders. Elke ochtend is er een biebouder van 08.30 tot 09.00 uur op school aanwezig om het inleveren en lenen van boeken door leerlingen te begeleiden.
Heeft u interesse om biebouder te worden? Dan kunt u contact opnemen met Karin Klijnoot (locatiecoördinator) karin.klijnoot@aloysiusstichting.nl
Dit is de link naar schoolWise portal van onze school
Onderwijsvisie
WIJ ZIEN DE MOGELIJKHEDEN
Deze visie wordt bij De Leidse Buitenschool vormgegeven middels volgende basisvoorwaarden:
BETROKKENHEID, VEILIGHEID, RESPECT EN AMBITIE
Onvoorwaardelijke acceptatie van alle leerlingen, met hun problematiek.
Een sfeer van geborgenheid en veiligheid voor alle leerlingen.
Het stimuleren van het zelfvertrouwen van de leerlingen.
Het stimuleren van het eigen initiatief van de leerlingen.
Het creëren van situaties waarin de leerlingen succeservaringen opdoen.
Het hebben van hoge, maar realistische verwachtingen van de leerlingen.
Bovenstaande basisvoorwaarden komen voort uit het vertrouwen dat wij hebben in onze leerlingen.
Karakter van de school
De Leidse Buitenschool is een school voor speciaal onderwijs in Katwijk. De school is een doelengroepenschool met hier en daar kenmerken van een integratieve voorziening.
Kenmerken doelengroepenschool:
Aanbodgericht;
Specifieke doelgroep;
Aanbodgericht;
Betrekkelijk uniforme onderwijsbehoeften;
Benodigde expertise voor doelgroep vraagt specialistische voorziening.
Kenmerken van een integratieve school:
Voorzieningen om de reguliere scholen heen;
Ordening op basis van onderwijsbehoeften;
Inzet van de expertise heeft meerwaarde voor leerlingen die de behoefte niet zo specifiek hebben.
Doelgroep
De doelgroep van De Leidse Buitenschool zijn leerlingen van 4 tot 14 jaar met psychiatrische, gedragsmatige en/of sociaal-emotionele problematiek, behorend bij SO (laag).
Sommige leerlingen hebben een classificatie/diagnose, zoals bijvoorbeeld ASS, ADHD, ODD, hechtingsstoornis of leerachterstand. Andere leerlingen hebben (nog) geen classificatie/diagnose. Alle leerlingen hebben in ieder geval onderwijsbehoeften waarin onze school kan voorzien, namelijk onderwijs in kleine(re) groepen, veel structuur, voorspelbaarheid/duidelijkheid en veel visuele ondersteuning.
Onze school heeft als doel om leerlingen, door het bieden van een passende onderwijssetting, te laten komen tot een optimale sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. De basis voor onze school wordt gevormd door het pedagogisch beleid. Leerlingen kunnen zich alleen optimaal ontwikkelen als zij zich veilig en geaccepteerd voelen en met plezier naar school gaan.
Basisondersteuning
Dit is de door het samenwerkingsverband afgesproken onderwijszorg die een school aan alle leerlingen moet kunnen bieden. De basisondersteuning wordt vastgelegd in het ondersteuningsplan van het SWV. De basisondersteuning is niet landelijk vastgesteld; het SWV bepaalt zelf het niveau van basisondersteuning die de scholen binnen het samenwerkingsverband moeten bieden. De basisondersteuning kan dus per regio verschillen. De kwaliteit van de basisondersteuning moet voldoen aan door de onderwijsinspectie vastgestelde normen.
Aanbod ondersteuning
Deskundigheid
De leerkracht is de centrale factor binnen 'beter dan goed onderwijs'. Het is aan hem/haar om in staat te zijn een vertaling te geven van het onderwijs, zoals dat door de school is vastgelegd in het schoolplan. Dit stelt hoge eisen aan een leerkracht op onze school. Ze zijn professioneel, vakbekwaam, verantwoordelijk en betrokken, wij gaan binnen de Aloysius Stichting immers 'voor beter dan goed'. De leekrachten zijn gericht op het bieden van een veilig pedagogisch klimaat en op kwaliteit en resultaat. Teamexpertise wordt per jaar zowel individueel als collectief gericht utigebreid. Binnen onze school hebben wij verschillende vormen van extra ondersteuning waaronder gedragsspecialisten (Master SEN), specialisten het jonge kind, leesspecialisten, rekenspecialisten (in opleiding) en muziekspecialisten (in opleiding). Er is een gecertificeerde logopedist en fysiotherapeut.
Indeling groepen
De leerlingen worden ieder jaar met zorg ingedeeld, waarbij ons doel is om het inhoudelijke aanbod aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften van een leerling (= onderwijsarrangement). Er wordt gekeken naar datgene dat een leerling nodig heeft om een bepaald onderwijskundig doel te kunnen bereiken, waarbij dit zowel pedagogisch als didactisch kan zijn (= onderwijsbehoefte).
Allereerst wordt gekeken naar wat een leerling op pedagogisch gebied nodig heeft en welke soort groep het meest passend is voor de leerling (leergroep, leergroep+ of kansklas). Daarna wordt gekeken naar wat een leerling op didactisch gebied nodig heeft en welk arrangment het meest passend is (intensief -, basis - of verdiept arrangement). Tot en met groep 5 krijgen alle leerlingen op onze school het basisarrangement aangeboden. Er is een maximum van drie instructieniveaus binnen één groep. Schoolroutines worden intensief ingezet om de gang van zaken op De Leidse Buitenschool voor iedereen rustig en overzichtelijk te laten verlopen. Iedereen (leerlingen, ouders en leerkrachten) weet wat er van hem/haar verwacht wordt.
Op De Leidse Buitenschool zijn drie soorten groepen: leergroepen, leergroep+ en de kansklas.
Alle groepen zijn heterogeen samengesteld. De leergroepen zijn geclusterd op jaargroepen (1/2, 3, 4, 5, 6, 7 en 8). De leergroep+ en de kansklas zijn altijd combinatiegroepen voor midden- en/of bovenbouw. In de leergroep zitten leerlingen met diverse classificaties en mogelijk verschilende onderwijsbehoeften. In de leergroep + en de kansklas zitten leerlingen met veelal dezelfde onderwijsbehoeften.
De Leidse Buitenschool biedt ondersteuning aan leerlingen in de leeftijd van 4 tot 14 jaar met psychiatrische, gedragsmatige en/of sociaal-emotionele problematiek. Dit gebeurt aan de hand van onderwijsarrangementen en ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP's). In de leergroepen is er een streven van maximaal 14 leerlingen, voor de leergroep + is er een streven van maximaal 12 leerlingen en voor de kansklas is er een streven van maximaal 8 leerlingen. De Leidse Buitenschool werkt deels digitaal (rekenen en begrijpend lezen) en met veelal moderne methodes. Dit betekent dat alle leerlingen op onze school een Ipad in bruikleen hebben die door de school verzorgd wordt.
Aanwezige voorzieningen
Voorzieningen gebouw
Preventieve interventies
Op onze school proberen we zo duidelijk en voorspelbaar mogelijk te zijn door vaste schoolroutines te gebruiken en zoveel mogelijk visuele ondersteuning te bieden aan de leerlingen. Activiteiten, tijd, opdrachten en gedrag worden zoveel mogelijk visueel gemaakt.
Dit gebeurt m.b.v. pictogrammen uit de PictoBase van Stichting Viataal, time-timers, stoplicht, zelfstandig werk blokje, vaste looproute leerkracht, gedragsposter (gedrag leerlingen en leerkrachten), etc.
Pictogrammen (visuele ondersteuning)
Dit zijn afbeeldingen die worden gebruikt ter ondersteuning van het dag- en weekritme, de regels en afspraken en verschillende handelingen. De functie hiervan is meervoudig:
Voorspelbaarheid, doordat het kind ziet wat er gaat gebeuren, krijgt het rust.
Aandacht richten, aan de hand van het pictogram ziet het kind wat het belangrijkste is.
Geheugensteun, het pictogram helpt het kind, wanneer het moeite heeft met het onthouden van zaken.
Begrip, aan de hand van het pictogram weet het kind wat het te doen staat. De visuele ondersteuning (ook het activebord speelt hier een rol bij) vormt voor de kinderen een hulpmiddel om zelf duidelijkheid over de situatie te verkrijgen en te behouden. Door middel van de pictogrammen op het schoolbord, ziet het kind wat er die dag aan activiteiten zal worden gedaan en in welke volgorde.
Instructie volgens het ADI-model (vaste schoolroutine)
Leerkrachten geven instructie volgens de uitgangspunten van het Activerende Directe Instructiemodel die uit gaat van interactie en het gericht activeren van de leerlingen, waarbij rekening wordt gehouden met de verschillende onderwijsbehoeften in de groep.
GIP-model (vaste schoolroutine)
GIP staat voor: Groeps- en individueel gericht Pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht. Het GIP-model combineert didactiek en een pedagogische aanpak en wordt wel omschreven als leerling-gericht klassenmanagement.
Het GIP-model richt zich op het werken in de klas, maar ook op schoolontwikkeling. Het GIP-model helpt leerkrachten om te gaan met verschillen tussen leerlingen op leer- en gedragsgebied en het aanbieden van gedifferentieerd onderwijs.
Interventies (vaste schoolroutine)
Indien de groepsaanpak of het aanbod in subgroepen onvoldoende tegemoet komt aan de onderwijsbehoeften van een leerling volgt de leerkracht de volgende stappen:
De leerkracht biedt extra ondersteuning aan de leerling in de klas;
Als deze interventie niet voldoende is zal stap 2 volgen.
Het zorgteam (leerkracht, gedragswetenschapper en intern begeleider) bespreekt welke extra ondersteuning geboden kan/moet worden aan de leerling;
Als deze interventie niet voldoende is zal stap 3 volgen.
De Commissie voor de Begeleiding (CvB) bespreekt welke extra ondersteuning geboden kan/moet worden aan de leerling; Interventies kunnen in en buiten de groep aangeboden worden.
De school kan ondersteuning bieden aan leerlingen met dyslexie en dyscalculie conform het protocol. Indien medisch handelen noodzakelijk is zal de school bekijken of dit te realiseren is. Situaties zoals epilepsie zullen per geval bekeken worden. Bij plaatsing wordt een 'persoonlijk epilepsie protocol' opgesteld dat bij alle betrokkenen bekend is en ondertekend moet worden.
Aanpassing onderwijstijd
Een aantal leerlingen zullen tijdens schooltijd een noodzakelijke therapie krijgen, waardoor ze de lessen niet kunnen volgen. Tijdens behandeling of therapie is de leerling vrijgesteld van schoolplicht.
Ook de Commissie voor de Begeleiding kan besluiten dat een afwijking van het aantal onderwijsuren noodzakelijk/gewenst is. Deeltijdonderwijs dient altijd in overeenstemming te zijn met het ontwikkelingsperspectief. Bij tijdelijke ontheffing is er een ingroeiplan/opbouwprogramma.
Leerlingen die uit een situatie komen dat zij weinig / geen onderwijs hebben gehad (door bijvoorbeeld behandeling of thuiszitten) zullen met een ingroeiplan/opbouwprogramma weer toewerken naar volledige schoolgang. De snelheid van het ingroeiplan/opbouwprogramma is per leerling afhankeijk. De school streeft naar een volledige schoolgang binnen 8 weken. Voor sommige leerlingen is juist een positieve schoolgang het doel en zal in overleg met de betrokkenen bekeken worden hoeveel onderwijstijd haalbaar is.
De Leidse Buitenschool heeft altijd overleg met het samenwerkingsverband en de consulent leerplicht m.b.t. leerlingen die een aanpassing in onderwijstijd hebben.
Samenwerking partners extern
Er is een nauwe samenwerking met Cardea, dit komt met name tot uiting bij de Campussen en de kansklas, waarbij een constante samenwerking is tussen Aloysius en Cardea. De leerlingen in de leergroepen kunnen ambulante begeleiding krijgen van Cardea.
Soms krijgen leerlingen extra begeleiding van Prodeba. De Leidse Buitenschool onderhoudt nauwe relaties met de onderwijsspecialisten van de samenwerkingsverbanden (SWV Duin - en Bollenstreek en PPO Leiden) en hulpverleners van de Jeugd & Gezinsteams. Er wordt samengewerkt met de sbo-scholen die binnen sector West onder het bestuur van de Aloysius Stichting vallen en met de ondersteuningsdienst van Sector West.
Grenzen aan ons onderwijs
De Leidse Buitenschool kijkt continue of onze school de meest passende plek is voor de leerlingen. De school biedt een observatie-arrangement aan voor leerlingen waarbij het nog niet duidelijk is of een so-school de meest passende plek is voor de leerling.
Leerlingen die nietgeplaatst kunnen worden op De Leidse Buitenschool zijn: